İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

TÜRKÜN MAYASI

Türkün Mayası1

   Türklerin ferdi ve içtimai hayatlarında hiçbir düşünce ve davranış kalıbı yoktur ki müessir olarak arkasında bir ayet, bir hadis ya da “kelam-ı kibar” denilen veli, alim sözü bulunmasın. Tabiatımızı, şahsiyetimizi büyük ölçüde bu ana kaynaklar mayalamıştır. Türk İslam tarihi, arka plan okumaları yapılarak yeniden değerlendirildiğinde tarihi ve medeni kimliğimizin alameti farikaları olan kurumlar, refleksler, tarzlar, yönelişler, düşünce mekaniği; hasılı Türkün kendiyle; eşya ile ve tabiatla kurduğu ilişkiler bütünü farkında ya da bilincinde olunsun olunmasın yukarıda zikrettiğim üç temel kaynakla doğrudan ilişkilidir. Bu ana paradigmanın kendine has bir alt başlığı da “hayvanat” ile “hayrat” ruhu üzerinden kurduğumuz sıkı ve sıcak bağlarla ilgilidir.

İngiliz ressam Thomas Allom’un Osmanlı konulu resimlerinde; hayvanatın, şehrin ikinci sâkinleri olduğu rahatlıkla görülür.



[1] Mehmet Fatih Can, “Vuhuş ve Tuyur”a Adanan İstanbul Vakıfları (2017), 1453 İstanbul Kültür ve Sanat Dergisi, 27, s.65’ten iktibas ettiğimiz paragrafa başlığı biz ekledik.

İlk yorum yapan siz olun

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir